Het Viaduct de BeezNamen
Introductie
Het Viaduct de Beez werd officieel geopend in 1973.
Het is 42 m hoog en 551 m lang.
Deze stalen en betonnen constructie draagt dagelijks ongeveer 68.000 voertuigen over de Maas.
In 2013 lanceerden de Waalse autoriteiten en SOFICO (Société de Financement Complémentaire des infrastructures, m.a.w. de Waalse Maatschappij voor Infrastructuurfinanciering) een reeks renovaties en herstellingen, waaronder het verven van het Viaduct de Beez.
APAC
SOFICO en de Waalse autoriteiten specifieerden dat het werk onder de APAC-garantie van 10 jaar viel.
Hoofdcontractanten
SOFICO en de Waalse autoriteiten namen het consortium Apruzzese PLC-Rinaldi onder de arm om het verfwerk uit te voeren.
Opmerkingen over dit project
Het Viaduct de Beez is dikwijls gehuld in nevel en mist.
Andere roestbevorderende factoren zijn de voortdurende stroming van de Maas en het dagelijks gedreun van duizenden wagens.
Het viaduct bleef gedurende het volledige project operationeel.
Voorbereiding
Er werd een afvalkorf voorzien voor deze werken.
Het stalen oppervlak werd gekorrelstraald met SA 2.5.
Viervoudige bescherming
Om langdurige bescherming te voorzien tegen corrosie, gebruikte het Apruzzese-Rinaldi Consortium vier verschillende coatings.
-
Vloeibare metalliserende laag (met spray)
-
Een primer verflaag
-
IJzeroxide gepigmenteerde tussenlaag
-
De toplaag beschermt tegen weersomstandigheden zoals uv-straling, nevel, mist, ijs, enz.
Inspectieprocedure & Technische Controle
Om te voldoen aan de regels en voorwaarden van de APAC-garantie, verzorgde Vinçotte onafhankelijke technische controles op de werf 2 à 3 keer per week.
Al de belangrijkste corrosiebevorderende factoren werden onderzocht.
Vinçotte controleerde niet enkel de reactie van het verfsysteem tegen externe factoren zoals vocht en omgevingstemperatuur.
Men testte ook de metallisatie, zandstraling, dikte, kracht en stevigheid van de verschillende verflagen.
Samenvatting
“Met de APAC-garantie bewees het Apruzzese-Rinaldi Consortium de efficiëntie en duurzaamheid van zijn verfsysteem. SOFICO is nu gerustgesteld dat het Viaduct de Beez 100% bestand zal zijn tegen corrosie de komende jaren. Mist of geen mist!”
Manuel Pineiro Vasquez, Vinçotte