Close

Peel Ports Group
RoRo-ponton
De haven van Sheerness

Introductie

Peel Ports Group is werkzaam in heel wat havens in het VK.

Het betreft dan onder meer de havens van Liverpool, Birkenhead, Manchester Ship Canal, Heysham, Glasgow, Dublin, Great Yarmouth en Medway.
Deze havens gaan om met een breed cargo dat bestaat uit hout, staal, automobielsector en stukgoed. Diverse vervoeropties zijn mogelijk, bijvoorbeeld roll-on-roll-off (RoRo), lift-on-lift-off (LoLo) en containerschepen.

De havens van Sheerness en Chatham vormen de belangrijkste terminals van de London Medway cluster van Peel Ports. Gelegen aan de Thamesmonding is het makkelijk bereikbaar voor Noord-Europa. Het heeft ook toegang tot diepe wateren, wat ideaal is voor schepen van verschillende groottes van over heel de wereld.

Dit nieuwe RoRo-ponton zal bijdragen aan de flexibiliteit van de havendienst in de haven van Sheerness.

Constructie

Het RoRo-ponton (41 x 33 m) weegt meer dan 600 ton.

De constructie nam 10 weken in beslag.

Het ponton werd gebouwd door Ravestein B.V., een Nederlandse constructeur uit Deest van o.a. scheepswerven. Ze zijn gespecialiseerd in zware, stalen constructies zoals bruggen, sluisdeuren en RoRo-aanlegsteigers.

APAC

Al het werk geassocieerd met dit project heeft een APAC-garantie van 10 jaar.

Om tegemoet te komen aan de regels en voorwaarden voor de APAC-garantie, zorgde Vinçotte met regelmaat voor onafhankelijke technische controles op de site.

Opmerkingen over dit project

Het RoRo-ponton bevindt zich in een zoutwateromgeving in de categorie ‘very high corrosive marine’ (C5-M).

Applicatoren

Ravestein bouwde het ponton. Er werden door APAC goedgekeurde applicatoren gebruikt.

Voor de lasverbindingen werd gekozen voor ‘very high preparation’ (P3) om een goede verftoepassing te garanderen. Alle lasspatten en slakken werden verwijderd. De gelaste stalen scherpe randen werden afgerond.

Verdere voorbereiding omvatte reinigen, egaliseren, slijpen en schuren.

Verfoplossing

APAC-lid PPG stond in voor het verfsysteem.

Het verfsysteem Sigmacover van PPG werd gebruikt samen met de SigmaWeld 199.

Sigmacover 280, 435, 456, 805 werden gebruikt om het ponton, de brug, de controlecabine, de vangrail, de pompkamer, de lege tanks en de ballasttanks te verven.

Een laagdikte werd voorzien om een afwerking van hoge kwaliteit te garanderen. Tegelijk zorgt dit ook voor een langere levensduur.

De droge tanks werden geverfd met Sigmacover 280 (90 μm) en Sigmacover 805 (220 μm). De ballasttanks kregen twee lagen Sigmacover 805.

Samenvatting

“We passen de APAC-garantie toe op alle projecten. We zijn zeer trots op de kwaliteit van het werk dat we realiseerden. Dit past perfect binnen het inspectieregime dat APAC volgt. Klanten vertrouwen op ons werk. De APAC-garantie staat in voor nóg een extra niveau van kwaliteitsgarantie naar onze klanten toe.”

Peter Nusteling, Directeur, RBV Coatings

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!